Nie znajdziecie witamin w owocach!

Prawie każdy na pytanie dlaczego powinno się jeść owoce od razu odpowiada, że przecież są one źródłem cennych dla organizmu witamin. To jednak nie do końca prawda. Choć owoce są pyszne i bardzo zdrowe to jednak większości witamin w nich nie znajdziemy!

Wszyscy wiedzą, że owoce są źródłem witamin i dlatego warto je jeść. Ostatnio nawet trafiły na sam spód piramidy zdrowego żywienia wraz z warzywami — muszą być więc zdrowe. Tego, nie kwestionuję - owoce są zdrowe, ale nie ze względu na witaminy.

Dlaczego zdecydowałam się poruszyć taki temat? Gdyż ostatnio kilkakrotnie spotkałam się z dziewczynami, które nie stosowały suplementów diety będąc w ciąży — argumentując to w następujący sposób: "jem dużo owoców to mam wszystkie potrzebne witaminy".
Niestety więc powszechnie królujący mit o tym, że owoce są źródłem witamin może być szkodliwy. Dla każdego z nas — jeżeli zjedzeniem kilku jabłek, truskawek czy grejpfruta uzasadnimy brak dbałości o pozostałe elementy diety. Szczególnie jednak właśnie dla kobiet w ciąży — u których zakładamy, że nawet najlepiej zbilansowana dieta nie jest w stanie pokryć (codziennie!) potrzeb organizmu mamy i rozwijającego się maleństwa. Są to bowiem wszystkie witaminy oraz kilkanaście składników mineralnych, a także kwasy tłuszczowe DHA i EPA.

Wracając do tematu - owoce nie mają witamin z kilkoma dosłownie wyjątkami (co do witamin i owoców). Żeby to właściwie zobrazować wyznaczyłam ile % dziennego zapotrzebowania możemy sobie zapewnić spożywając porcję 200 g owoców (a więc zgodną z aktualnymi wytycznymi IŻŻ).

W owocach nie znajdziemy:

  • witaminy D
  • witaminy B12

Ich zawartość to całkowite 0, gdyż obydwa związki są typowe dla surowców zwierzęcych.

W owocach znajdziemy w małych ilościach — porcja 200 g dostarcza mniej niż 15% dziennego zapotrzebowania:

  • witaminę B1 (wyjątek stanowi awokado, arbuz, ananas i mandarynka dostarczające 15–20% w porcji 200 g)
  • witaminę B2 — porcja 200 g nie pokrywa nawet 10% normy (wyjątek stanowi awokado i banan dostarczające 14–22% zapotrzebowania na tę witaminę)
  • witaminę B3 (wyjątek stanowi awokado i gujawa dostarczające 17% i 27% tej witaminy)

Zobacz również: Jakie partie ciała wyrzeźbisz, ćwicząc na tych sprzętach?

Zależnie od gatunku owoców możemy znaleźć:

  • witaminę B6 — w większych ilościach występuje w arbuzie, awokado (43%), bananach (55%), gujawie , kiwi, mango i melonie, w pozostałych owocach znajdziemy mniej niż 15% zapotrzebowania w porcji 200 g
  • witaminę E — jej lepszym źródłem są awokado (33%), brzoskiwinie, czarne jagody (47%), gujawa, mango, nektarynki, papaja, porzeczki czarne i śliwki
  • foliany — w większych ilościach w awokado (31%), brzoskwiniach (26%) i kiwi (19%)
  • witaminę A — są owoce będące jej bardzo dobrym źródłem jak mango (112%), morele (73%), papaja (57%), melon (52%), brzoskwinia (28%) i gujawa (23%), w pozostałych w większości nie znajdziemy nawet 5% dziennego zapotrzebowania

Owoce są dobrym źródłem witaminy C - zdecydowana większość w porcji 200 g pokrywa około 50% naszego zapotrzebowania, a rekordziści zdecydowanie więcej- truskawki — 176%, czarne porzeczki — 487% i gujawa — 613%.

Jak więc widać to nie obecność witamin stanowi o wyjątkowej wartości dietetycznej owoców. Wynika ona z unikatowej kompozycji składników odżywczych i bioaktywnych, w tym z wysokiej zawartości przeciwutleniaczy i błonnika. Dodatkowo owoce choć słodkie nie wywołują znaczącego efektu glikemicznego.

Dlatego szczególnie teraz — gdy dostępne są świeże w ogromnej obfitości warto się cieszyć ich smakiem i korzystnym wpływem na nasze zdrowie. Należy tylko pamiętać o pozostałych elementach zbilansowanej, zdrowej diety :)
Na zdrowie!

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Odchudzające przepisy: sałatka z kurczakiem i truskawkami Domowe pralinki Najlepsze orzechy na utratę wagi Rabarbar- czy warto go jeść ? Fit ciasto marchewkowe Wegańskie ciasteczka Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Ciasto drożdżowe bez jajek, mleka i masła (wegańskie) Grilluj z głową: poznaj przepisy na dietetyczne dania z rusztu! Placki z niepalonej kaszy gryczanej Czekoladowe raw cake Odchudzające przepisy: jajko zapiekane w awokado Jak przygotować zdrowe i białkowe naleśniki? Sałatka z fasolką mung Wiosenne sałatki, od których nie przytyjesz Metabolizm. Czym jest, co go spowalnia? Brownie z batatem i rodzynkami 6 przepisów na odchudzające sałatki Zdrowe dania, które możesz przygotować w 10 minut (a nawet szybciej) SZPARAGI Z SOSEM KAPAROWYM Fantazja fasolowa Szybkie naleśniki bez mąki Jakie węglowodany jeść na diecie?

Popularne w tym tygodniu:

41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Fit ciasto marchewkowe AWOKADO egzotyczny cud zdrowia ! Odchudzające przepisy: sałatka z kurczakiem i truskawkami Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na śniadanie. Pięć przepisów Domowe batoniki musli (bez pieczenia) 4 migdały dziennie mogą poprawić zdrowie Domowe pralinki Śniadanie na przywrócenie równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie, czyli JAGLANKA w roli głównej Śniadanie, dzięki któremu zjesz na obiad 30 proc. mniej Najlepsze orzechy na utratę wagi Zdrowe desery Ewy Chodakowskiej bez mleka zwierzęcego i jego pochodnych